mitt ord min kropp

Alla inlägg den 11 november 2013

Av mittordminkropp - 11 november 2013 23:06

 

 

 

 

Varning för inlägg av privat karaktär!


Är du känslig för blod och tjejgrejer, eller totalt ointresserad av hur mina kvinnliga cykler ter sig? Då rekommenderar jag att du lämnar sidan och återkommer vid ett annat tillfälle. Ni andra: Scrolla ner!


mk mk


Att vara kvinna idag är ungefär lika med att vara en vandrande miljökatastrof. Förutom allt smink, hårvårdsprodukter, hudkrämer, hårfärg och hormoner (p-piller) vi släpper ut i naturen under vår tid på jorden, så är vi också naturligt nog storkonsumenter av mensskydd. Jag har det senaste året börjat fundera på om det verkligen inte finns ett annat sätt att hålla sig ren under mensen utan att behöva slösa en massa pengar och naturresurser på engångsprodukter som jag inte ens trivs med. Tamponger tycker jag är obekvämt och torkar ut slemhinnorna, medans bindor känns fett ofräscht och läcker ständigt och jämt.


Men så fann jag till min glädje, till slut ytterligare ett alternativ. Nämligen menskoppen! :) Jag blev så lycklig i själen när jag upptäckte detta att jag var tvungen att hoppa runt lite. Så nu är den beställd och levererad och nu ser jag nästan fram emot nästa period så att jag får testa!


Jag beställde min från menskoppen.se. Där finns en massa information att läsa för den som är intresserad. Uppdatering i ämnet kommer när jag har bildat mig en åsikt.


/M

Av mittordminkropp - 11 november 2013 11:07

hh

(Klicka på bilden för att komma till källan)

 


Den senaste tiden har jag haft en hel del mardrömmar. Vet inte riktigt varför, men det kan nog bero på att det är mycket som oroar mig just nu, som tar sig uttryck i sömnen. Jag låter säkert knäpp nu, men jag uppskattar ofta mina mardrömmar även om jag vaknar gråtandes och mår skit en halvtimma efteråt. Vissa nätter kan såklart bli förstörda helt i onödan på grund av jobbiga drömmar där jag med dödsångest pulserande i öronen springer i slow motion från den ena eller andra faran, men oftast tycker jag att drömmen har kunnat hjälpa mig med något när jag vaknat.

 

Vissa gånger har jag i drömmen löst något jobbigt problem som samvetet tampats med en längre tid, vilket medfört att jag dagen efter har vetat hur jag ska göra.Till exempel så hade jag en gång när jag var liten dåligt samvete för att jag hade ertappats med att berätta en hemlighet vidare från en kompis till en annan. Detta grämde mig något fruktansvärt ochdå jag var så liten, förstod jag inte hur man bäst tampas med sådana problem. Men en natt drömde jag att jag sa förlåt till min förrådda vän och det slutade med att vi blev vänner. På morgonen vaknade jag upp med ett "ping" och gick direkt till skolan och bad min kompis om ursäkt. Hon hade själv redan glömt bort incidenten och förstod nog inte riktigt hur jag kunde haft så dåligt samvete.

 

För några nätter sedan drömde jag att jag var med om en olycka och vaknade upp blind. Den riktiga problematiken var, förutom alla hinder som plötsligt uppstod av att inte kunna se, att jag inte kunde bevisa för någon att jag faktiskt blivit blind. Ingen trodde på mig och den känslan som jag vaknade upp med var något av det värsta jag har känt efter en mardröm. Känslan av att inte vara trodd.

 

I natt drömde jag att min mamma dog. Det var milt sagt några snäpp värre än att bli blind. Efter beskedet gick jag ut i trädgården och där satt mamma vid trappan och rökte och bläddrade i en tidning som om allt var som vanligt. Jag frågade om hon redan var tillbaka, men hon svarade "nej, inte än". Jag vaknade upp och grinade som en bebis och lovade mig själv att börja anstränga mig mer för att värna om de människor som står mig nära, för plötsligt visste jag hur det skulle kännas om mamma faktiskt dog idag.

 

Detta låter jäkligt kliché, men jag tror att om man bara är lite lyhörd och intresserad så kan man få väldigt mycket hjälp och insikter av sina drömmar. Jag kanske inte tror på att allt man drömmer har en symbolik och kan tolkas in i minsta detalj, men dock vet nog vårt undermedvetna mer om oss än vad vi kan tro. Det är ingen slump att man fortsätter att upprepa metaforen "sova på saken".

 

/M

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards