mitt ord min kropp

Alla inlägg den 7 november 2013

Av mittordminkropp - 7 november 2013 22:39

Woop Woop!


Idag har jag äntligen gjort det, jag har tatuerat mina ögonbryn. Resultatet blev mycket bättre än jag någonsin kunnat tro, det är helt galet. Det ser verkligen ut som att jag alltid haft mörka ögonbryn, dock för tillfället lite röda och glänsande av vaselin. :)


Det gick till som så:

Först snackade vi om färg och form och jag redogjorde att jag ville ha ett så naturligt och diskret resultat som möjligt, så vi fyllde i och skissade formen och det slutade med den som jag har naturligt, fast lite korrigerat. Till exempel så har jag lite olika höjd på ögonbrynen, vilket alltid har retat mig när jag fyllt i dom, så det ändrade vi så att de är ungefär likadana. Detta var det moment som tog längst tid.


När jag kände mig nöjd med formen så lade hon på bedövningssalva som fick verka en stund innan vi skred till verket. Själva tatueringen gjordes manuellt med ett verktyg som ser ut som en liten spatel med ett tunnt rakblad på. Bladet doppades i färg och sedan skar hon små, små streck i huden för att få den naturliga "strå-effekten", det vill säga, hon tatuerade in varje hårstrå manuellt istället för att fylla i hela ögonbrynet. I början kändes det inte mer än att noppa ögonbrynen, men allt eftersom huden blev mer belastad destå ondare gjorde det, men hon frågade hela tiden hur det kändes och lade på mer bedövning när det behövdes så det gick hur bra som helst. Att gå till tandläkaren är mycket värre!


När tatueringen var färdig så rengjorde hon området och smetade på en jäkla massa vaselin för att hålla huden fuktig och skydda från smuts och bakterier. När jag sedan fick se resultatet i spegeln höll jag på att smälla av. Det ser verkligen sjukt riktigt ut. Det går inte att beskriva, men jag ska så snart jag kan lägga upp före- och efterbilder här så att ni kan se. :)


Tills vidare får ni hålla till godo med ett youtube-klipp som demonstrerar hur det gick till.


/M


Av mittordminkropp - 7 november 2013 13:33

 


 

Mer dreads talk! :D



Folk frågar mig ofta hur jag tvättar mitt hår, vilket är en solklart relevant fråga då jag ser ut som ett skatbo i huvet. Man kan ju lätt föreställa sig att jag antingen inte tvättar det alls, eller att jag tvättar det hela tiden för att det inte ska gro igen. Men verkligheten är som tur är mycket enklare och fräschare. Jag har tre hemligheter:

1. Jag tvättar sällan håret, men när jag gör det, görs det grundligt.

2. Inget schampoo eller balsam!

3. Kakao.


Jag tvättar håret ungefär varannan vecka och då är alltså var fjärde vecka i samband med att jag färgar utväxten. Anledningen till att det blir så sällan är mest för att jag inte behöver tvätta det oftare, då hårbotten vant sig vid det och producerar således knappt något fett. Innan jag gjorde dreads så tvättade jag håret varje dag, vilket medförde att det blev fett lika snabbt igen och på det sättet skapades en ond cirkel. Nu är det hur skönt som helst att inte behöva tvätta håret ens i närheten lika ofta som förut.


När jag väl tvättar håret så gör jag som de flesta andra; klär av mig naken, går in i duschen, vrider på vattnet och blöter håret. Skillnaden är att jag undviker att använda schampoo, då jag har märkt att det är svårt att få ur håret och schampoorester är inget man vill gå runt med i skalpen, så jag har valt att skippa det. Istället masserar jag hårbotten med vatten och fingrar så länge jag orkar, rullar dreadsen för att få bort damm och avslutar med att vrida ur och torka håret ordentligt med flera handdukar. Hela tvätt-och-tork-proceduren tar en hel dag för mig så jag är glad att det inte behövs göras oftare. :)


kk


Emellan tvättarna kan ju dock håret ibland börja kännas lite fett och visset, men då har jag funnit ett mirakelknep som jag älskar. Knepet är kakao som jag använder som torrschampoo. Man kan gå till väga hur man vill, men jag brukar antingen pudra ut en del i en handuk som jag sedan masserar hårbotten (torrt hår så klart) med i duschen eller över badkaret. Har jag bråttom kanske jag bara kör lite i benan och borstar bort överflödet med handduken. Detta är ett fantastiskt bra knep som gör håret mjukt, glansigt, luktar gott och känns nytvättat. Lämpar sig för mörkhåriga, då kakaon ger en röd-brun nyans. Är man ljushårig kan man testa havregryn. Det bösar dock ned mer och är inget att rekommendera till folk med tovigt hår, som jag. :) Annars finns säkert andra alternativ, det är ju bara att prova sig fram!

Så, nu vet ni lite mer om hur man kan tvätta håret om man inte vill tvätta håret!


/M


Ovido - Quiz & Flashcards