mitt ord min kropp

Direktlänk till inlägg 1 oktober 2014

Onsdagen den 1:a oktober

Av mittordminkropp - 1 oktober 2014 20:19

   6   6   6      6   6  6  6  

Min tionde månad på Svalbard har idag börjat utan att jag ens hunnit förstå det själv. När jag i backspegeln ser tillbaka på de senaste veckorna så har september sammantaget varit väldigt bra. Förra helgen hölls det oktoberfest i Longyearbyen. Mina förväntningar var en urvattnad version av en superduperfestival som jag inte varit på, dunderfylla och en invasion av äckliga norska gubbar med för mycket pengar i fickan. Så dra mig baklänges, hur positivt överraskad jag blev när det visade sig vara en sjukt nice tillställning. Ompa-ompa-musik blandat med för mig främmande, norska hits och gamla rock-dängor. Lyckliga människor, dans på långborden hela natten lång och glad-fylla utan dess like. Nästan alla hade klätt upp sig i läderhosen och tutt-klänningar, men själv körde jag på afrika-tema, bara för kontrastens skull. Kvällen slutade rätt och slätt med att jag och Tove körde diva style, ensamma på dansgolvet efter att alla gått hem och personalen bara ville göra detsamma. Älskar känslan av att vara störst, bäst och snyggast i världen. När det inte ens spelar någon roll att ingen i hela världen ser det, då är man på topp. 

Dagen efter öppnade jag cafeet och skuttade lycklig som ett barn hela vägen till jobbet klockan tio. Byn låg helt öde och bara för att försäkra mig om att jag var ensam ute, ställde jag mig bredbent bredvid gruvarbetar-statyn utanför coop, kupade händerna runt munnen och ropade "hallååå!!" så att det ekade mellan de tomma husen. 


Några dagar tidigare hade det kommit snö. Jag blev lite mind-fuckad och trodde att det var juletider, så jag och Tove bestämde oss för att fira jul. Tyvärr hade ingen annan i byn fått samma känsla, så pepparkakor fick vi vara utan och glögg kunde jag inte köpa eftersom jag tappat bort mitt alkoholkort för typ ett halvår sedan och varit för lat för att skaffa ett nytt. Lyckades iallafall komma över lite röda servetter, glitterkonfetti och en påse med gamla dadlar som Klara lämnade kvar i kylskåpet när hon flyttade, för... jättelängesedan. Kvällen blev otroligt bra. Vi lyssnade på julmusik, åt choklad, drack te, snackade skit och såg på julfilm med Jim Carrey.

 

Angående alkoholkortet, så kan jag ju passa på att berätta för er där hemma hur det går till när man ska köpa alkohol på Svalbard. Det är lite annorlunda, för varje fastboende har en månadsranson av öl och sprit som man får köpa. Vin får vi köpa hur mycket vi vill, men vi måste gå till sysselmannen som bor i ett torn uppe på fjället och få ett alkoholkort utfärdat för att få köpa något annat. När man väl klarat alla tester och sysselmannen har dubbat en till medlem av Longyearbyens dryckesorden, så får man ett litet plastkort skickat till Nordpolet (systembolaget här i byn), som man kan hämta ut vid nästa Coop-besök. När man väl fått sitt kort så går man in på Coop, strosar runt lite sporadiskt bland potetgull och gulerötter och petar lite inte-alls-suspekt på ett par svindyra strumpor innan man fortsomfan viskar det hemliga lösenordet till ett hål i väggen och slinker in på Nordpolet. Där inne går alla klädda i svarta mantlar och pratar baklänges medans vi minglar runt och stirrar oss blinda på alla etiketter och procentenheter. När man väl bestämt sig för att köpa samma sexpack Carlsberg som förra måndagen zickzackar man sig fram i långa, flyktiga omvägar till kassan för att försäkra sig om att man inte är förföljd, skiter i att visa leg men håller diskret fram sitt lilla plastkort som granskas mycket noga, stämplas och åter göms i den svarta kåpans dolda innerficka. Sedan hoppar man ned i ett hål i stengolvet och kommer på ett mystiskt sätt upp igen på coops strumpavdelning, fortsätter att känna på tomater som man inte tänker köpa, stoppar på sig en liter long life-mjölk för trettio spänn och ställer sig skyggt i coops meterlånga kassakö tillsammans med resten av byns smygalkoholister. Sedan betalar man till en pratglad thai-dam med glittriga ögonlock och trotsar en snöstorm för att bärga hem sitt sexpack till säkerheten och värmen. Ja, det var dagens Svalbard-fakta.

 

Oktober månad försänker Svalbard i vila och stoppar om oss alla med sitt vita, mjuka snötäcke. Fåglarna flyttar, björnarna skrattar och snart börjar det fruktansvärda brölet från snöscootrarna att eka i varje dal. Ser framför mig en tung månad, med kallt, instabilt väder och många bittra tårar. Men även fina, vita solskensdagar, framtidsplaner och hoppfulla löften om att snart ses igen. 

 

Nu orkar jag inte skriva mer. 

 

/M




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mittordminkropp - 18 april 2015 01:19


    Så var jag här igen. Rastlöst vridande, snurrande, åmande, runt runt i sängen. Ilsket stirrande på de rostiga rören i taket, frenetiskt ryckande i det provisoriskt upphängda lakanet som skulle skydda mig från den förbannade solen som aldrig ...

Av mittordminkropp - 30 mars 2015 14:59


  Orkar inte längre röra mig. Inte skriva, inte träffas. Bara tänka. Har blivit en maskin och som en maskin går jag till jobbet, ler som jag har lärt och går hem. Äter, sover, vaknar. Upprepar. Liksom ett handikappat barn sitter jag i mitten av l...

Av mittordminkropp - 30 mars 2015 14:06


  Foto: Stan Honda      Sedan jag lämnade Longyearbyen den 15:e december så har jag upphört existera. Skulle man kunna tro, när man läser min blogg. Men det stämmer inte. Jag existerar, lever, ångar och pulserar, mer än någonsin. Jag har bara...

Av mittordminkropp - 31 december 2014 19:08

                "Bam! Bam! Bam! Dunk! Dunk! Smock!" vaknar halv fem på morgonen och vet inte om jag ens sovit. Någon jävla tjomme står och rycker i vår rumsdörr medan tre andra går berserk i trapphuset och en femte retarderad står och gapar i...

Av mittordminkropp - 28 december 2014 23:52

Nu ligger vi äntligen i vår rökstinkande säng på ett halvsunkigt hotell i Amsterdam. Resan hit gick bra,trots Malins och toves oslagbara mitchmatch. Två yra hönor som älskar att prata politik och dricka kaffe när vi egentligen borde stå och köa vid g...

Skapa flashcards