mitt ord min kropp

Alla inlägg under december 2014

Av mittordminkropp - 31 december 2014 19:08

                "Bam! Bam! Bam! Dunk! Dunk! Smock!" vaknar halv fem på morgonen och vet inte om jag ens sovit. Någon jävla tjomme står och rycker i vår rumsdörr medan tre andra går berserk i trapphuset och en femte retarderad står och gapar i fönstret ovanför vårt åt en sjätte idiot nere på gatan. WHAT IS WRONG WITH PEOPLE??!! Klockan nio vinglar vi nedför världens brantaste trappa, säger Hejdå till vår pårökta "hotellreceptionist" och går ut på Amsterdams gator för att träffa toves holländska vän Marit. Hela dagen följer vi efter Marit som två lamm, villiga till vad som helst så länge vi får äta och kissa in emellan. Dagen går väl mest i väntans tecken för vi ska med planet till Peking på kvällen. Marit lyckas fantastiskt bra med att slå ihjäl tiden åt oss, med rundturer, fotoutställning,  kaffe och bibliotekbesök. Får svar på frågan angående lokalbefolkningens gräsvanor. Det är tydligen så att majoriteten av haschmarknaden kretsar runt turister, vilka också utgör cirka hundra procent av de som står och bolmar inne i centrum. Vi undviker medvetet red Light district eftersom vi vet hur upprörda vi kommer bli. Kommande flygresor går bra. Bättre än förväntat. Spenderar sex timmar på flygplatsen i Peking, tar en liten promenad och slappar så gott det går. Förundras över hur strikt säkerhet dem har på flygplatsen. Går igenom security efter security, blir visiterad och granskad flera gånger om, men alla är oväntat trevliga. Reagerar också på att så många kvinnor jobbar som säkerhetsvakter. Det är bra tycker jag och Kina växer i mina ögon. Hit vill jag resa någon gång. På flygplatsen ninoy aqino i Manila träffar vi ett gäng som alla ska till Kambodja av olika anledningar.  Vi sitter och pratar och sover tillsammans timma ut och timma in. Sedan tar vi farväl och jag och tove går på flyget till cebu. Sista flyget på ett tag nu, YES!

/M

Av mittordminkropp - 28 december 2014 23:52

Nu ligger vi äntligen i vår rökstinkande säng på ett halvsunkigt hotell i Amsterdam. Resan hit gick bra,trots Malins och toves oslagbara mitchmatch. Två yra hönor som älskar att prata politik och dricka kaffe när vi egentligen borde stå och köa vid gaten som alla andra världsresenärer. Efter många panikrusningar och hjärtattacker kom vi ändå fram till Amsterdam, en stad som jag synar med väldigt blandade känslor. Centrum är otroligt fint med sina kanaler,gamla stenhus och små sidogator, majalukten vänjer man sig vid, men prostitutionen och den allmänna kvinnosynen gör mig rent förbannad. Höll på att gå in i en stolpe när mina ögon fastnade på en servitris i rödglittriga hipstertrosor och nätstrumpor. Jag och tove svor några förbannelser över det patriarkala systemet (tacka vet jag att vi bor i Sverige) och så gick vi vidare i vår jakt på hotellet. Kom till ett torg där det stod en stor, blinkande skylt med text i stil med "varning! Försäljning av skadligt kokain har upptäckts i detta område." hittade till slut hotellet. Ett hål i väggen och världens längsta,brantaste, mest svindlande trappa välkomnade oss. Lukten av gräs slår oss även på "hotellreceptionistens" lilla kontor där han verkar göra allt, från att ta betalt (helst i Cash) och kopiera pass till att förbereda vår frukost. Förstår inte hur samhället kan gå runt om alla är höga hela tiden. Imorgon ska vi träffa toves kompis som är uppvuxen här så då kanske vi får svar på våra frågor.

/M


Av mittordminkropp - 28 december 2014 23:40

Sitter äntligen på buss 888 till Stockholm och känner hur nervositeten och stressen sakta lägger sig i min dåliga mage och övergår i upprymdhet och fnittrande glädje. Den första utmaningen på min två dygn långa resa är avklarad- att stoppa ned alla viktiga och oviktiga prylar i en backpackerryggsäck och släpa den, min bleka röv och vibrerande nerver hela vägen till busstationen och dessutom få med mig hela paketet ombord utan att glömma eller ta fel på något klockslag. YES! Bara x-antal in - och utcheckningar, flightbyten, kriminella knarkare på Amsterdams farliga gator och galna kineser i Peking att bemästra innan jag sitter och svettas i min falska trygghet på ett potthett hotellrum i Manila. Medans busschauffören aka Hitler domderar och styr med påstigande passagerare i Örebro, sitter jag bakåtlutad i mitt säte och skrattar frustande åt en bok jag beställt till mig själv och låtit farmor ge mig i julklapp. The very small (obviously) book of the Philippines- an englishman's view of what should be paradise av Graham Michael Barton. " En fet, ful och bitter medelålders engelsmans sarkastiska skildring av den filippinska kulturen" hade också varit en passande titel. Med mycket skepticism och humor återger denne man sin upplevelse av att flytta från regniga, gråa, inrutade England till galna, skräpiga, heta Filippinerna. Det är även mycket självkritik och allting berättat med en underliggande värme och kärlek till öarna och folket. Om någon ska resa till Filippinerna borde hen läsa denna bok, ty det är en skön kontrast till youtubes faktadokumentärer och reseguidernas förhärligade paradisskildringar. Är så spänd på att se vad som väntar i slutet av denna resa. Från Nordpolen till solen! 

/M 

Av mittordminkropp - 27 december 2014 22:54

Det var en sjukt vacker dag. Solen kastade smattrande gnistor över de vita vintervägarna, en promenad med syster på den förisade sjön och lilla kusinen lär sig att gå på golvet hemma hos farmor i Lungsund. Ryggsäcken är packad, biljetterna utskrivna och de blåslagna smalbenen barberade. Tarmarna för krig med varandra i magen, hjärnan snurrar runt i mitt kranium och de finniga kinderna skriker efter sol. Om några timmar börjar nästa äventyr och förhoppningsvis kommer jag att ha något att skriva om de kommande veckorna. Ni hör av mig snart igen. 

/M

       

Skapa flashcards