mitt ord min kropp

Direktlänk till inlägg 7 november 2013

Mitt hårtvättande

Av mittordminkropp - 7 november 2013 13:33

 


 

Mer dreads talk! :D



Folk frågar mig ofta hur jag tvättar mitt hår, vilket är en solklart relevant fråga då jag ser ut som ett skatbo i huvet. Man kan ju lätt föreställa sig att jag antingen inte tvättar det alls, eller att jag tvättar det hela tiden för att det inte ska gro igen. Men verkligheten är som tur är mycket enklare och fräschare. Jag har tre hemligheter:

1. Jag tvättar sällan håret, men när jag gör det, görs det grundligt.

2. Inget schampoo eller balsam!

3. Kakao.


Jag tvättar håret ungefär varannan vecka och då är alltså var fjärde vecka i samband med att jag färgar utväxten. Anledningen till att det blir så sällan är mest för att jag inte behöver tvätta det oftare, då hårbotten vant sig vid det och producerar således knappt något fett. Innan jag gjorde dreads så tvättade jag håret varje dag, vilket medförde att det blev fett lika snabbt igen och på det sättet skapades en ond cirkel. Nu är det hur skönt som helst att inte behöva tvätta håret ens i närheten lika ofta som förut.


När jag väl tvättar håret så gör jag som de flesta andra; klär av mig naken, går in i duschen, vrider på vattnet och blöter håret. Skillnaden är att jag undviker att använda schampoo, då jag har märkt att det är svårt att få ur håret och schampoorester är inget man vill gå runt med i skalpen, så jag har valt att skippa det. Istället masserar jag hårbotten med vatten och fingrar så länge jag orkar, rullar dreadsen för att få bort damm och avslutar med att vrida ur och torka håret ordentligt med flera handdukar. Hela tvätt-och-tork-proceduren tar en hel dag för mig så jag är glad att det inte behövs göras oftare. :)


kk


Emellan tvättarna kan ju dock håret ibland börja kännas lite fett och visset, men då har jag funnit ett mirakelknep som jag älskar. Knepet är kakao som jag använder som torrschampoo. Man kan gå till väga hur man vill, men jag brukar antingen pudra ut en del i en handuk som jag sedan masserar hårbotten (torrt hår så klart) med i duschen eller över badkaret. Har jag bråttom kanske jag bara kör lite i benan och borstar bort överflödet med handduken. Detta är ett fantastiskt bra knep som gör håret mjukt, glansigt, luktar gott och känns nytvättat. Lämpar sig för mörkhåriga, då kakaon ger en röd-brun nyans. Är man ljushårig kan man testa havregryn. Det bösar dock ned mer och är inget att rekommendera till folk med tovigt hår, som jag. :) Annars finns säkert andra alternativ, det är ju bara att prova sig fram!

Så, nu vet ni lite mer om hur man kan tvätta håret om man inte vill tvätta håret!


/M


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mittordminkropp - 18 april 2015 01:19


    Så var jag här igen. Rastlöst vridande, snurrande, åmande, runt runt i sängen. Ilsket stirrande på de rostiga rören i taket, frenetiskt ryckande i det provisoriskt upphängda lakanet som skulle skydda mig från den förbannade solen som aldrig ...

Av mittordminkropp - 30 mars 2015 14:59


  Orkar inte längre röra mig. Inte skriva, inte träffas. Bara tänka. Har blivit en maskin och som en maskin går jag till jobbet, ler som jag har lärt och går hem. Äter, sover, vaknar. Upprepar. Liksom ett handikappat barn sitter jag i mitten av l...

Av mittordminkropp - 30 mars 2015 14:06


  Foto: Stan Honda      Sedan jag lämnade Longyearbyen den 15:e december så har jag upphört existera. Skulle man kunna tro, när man läser min blogg. Men det stämmer inte. Jag existerar, lever, ångar och pulserar, mer än någonsin. Jag har bara...

Av mittordminkropp - 31 december 2014 19:08

                "Bam! Bam! Bam! Dunk! Dunk! Smock!" vaknar halv fem på morgonen och vet inte om jag ens sovit. Någon jävla tjomme står och rycker i vår rumsdörr medan tre andra går berserk i trapphuset och en femte retarderad står och gapar i...

Av mittordminkropp - 28 december 2014 23:52

Nu ligger vi äntligen i vår rökstinkande säng på ett halvsunkigt hotell i Amsterdam. Resan hit gick bra,trots Malins och toves oslagbara mitchmatch. Två yra hönor som älskar att prata politik och dricka kaffe när vi egentligen borde stå och köa vid g...

Ovido - Quiz & Flashcards