mitt ord min kropp

Alla inlägg den 17 mars 2014

Av mittordminkropp - 17 mars 2014 22:33

vägen hem från hundgården tidigare idag passade jag på att filma lite av omgivningarna. Så nu, alla ni stackare där ute som inte varit på Svalbard, har jag klippt ihop en liten guidad rundtur genom Longyearbyen. Enjoy!


/M

Av mittordminkropp - 17 mars 2014 19:36

Idag har jag haft ledigt från jobbet. Sov till halv ett, lyssnade på musik och hade det gött i min ensamhet i väntan på St.Patricks day-öl på eftermiddagen. Kom aldrig till ölen, men idag var det inte mig emot. Istället fick jag sms från Jesper som erbjöd mig en plats på dagens tur med hundspann. Jag blev hämtad vid halv tre-tiden och vi åkte till hotellet för att invänta turistgruppen som skulle följa med. När vi väntat i cirka tjugo minuter fick Jesper besked om att turisterna som bokat turen inte ens checkat in på hotellet än. Jesper suckade uppgivet, sa "this is why I allways bring this with me" och drog fram ett bigpack med Toblerone.

      Efter lång väntan anlände den lilla gruppen på fyra kineser och när vi väl var packade och klara att fara till hundgården var vi 45 minuter försenade. Kineserna berättade att de just flugit i över tjugo timmar till Svalbard ENDAST för att åka hundspann. De skulle alltså redan i kväll flyga vidare till fastlandet för att fortsätta sin speed-trip i Norge i två veckor. Snacka om pressat schema. Det första de frågade var "can you show us the polar bears to day?" Jag kände en enorm tacksamhet mot livet att jag inte är guide på Svalbard.

      Att köra hundpann var inte så svårt i sig. Det var mest bara att stå och hålla koll så att hundarna inte skadade sig eller trasslade in sig i varandra. Om man av någon anledning ville eller behövde stanna så ställde man sig på bromsen, sa "Wööööoohh" och kastade ett litet ankare i snön. Detta var väl det enda "krävande" momentet, men det hann gå fel många gånger innan resten av ekipaget förstod vad "DON'T EVER LEAVE THE BREAK!!!!" betydde. 

      Själva turen var bra, hundarna underbara och naturen var fortfarande fantastisk. Men det bästa med dagen var nog att jag fick spendera den med fyra galna kineser.

     

En dansk, en nederländare, fyra kineser och en svensk i en monstertruck på Nordpolen. <3


 

Någon av alla hundar med Star wars-namn. Det gäller att ha fantasi när man ska ge namn till hundratjugo hundar.

 

   

Passade på att posa lite på utedasset. Fara för isbjörn!

 

     

Glad tjej och glada hundar. :)

 

 

/M

Ovido - Quiz & Flashcards