mitt ord min kropp

Alla inlägg den 23 mars 2014

Av mittordminkropp - 23 mars 2014 18:45

 


FAN vad jag blir provocerad av det här samhället. Så fort man öppnar en sida på internet så blir man översållad av porr och dejting och köp-en-tjej-reklam- allting riktat till MÄN i syfte att trycka ned kvinnor. Jag blir så arg att jag mår illa och det beror FRÄMST på att ingen verkar reflektera över detta eller tycka att det är konstigt. Att killar och män helt ogenerat är med i facebookgrupper som endast innehåller bilder av utvikningstjejer är inget konstigt, "för dom är ju grabbar" och "tjejer kan ju göra likadant". Fast det KAN VI INTE. För hela det här samhället är uppbyggt AV män FÖR män och därför är utbudet av utvikningsbilder på facebook också därefter. Missförstå mig inte, jag är inte arg för att jag berövats "rättigheten" att kunna bläddra bland miljarder penisar på facebook, utan det är den förbannade orättvisan som sticker mig i ögonen.
Trots att jämställdheten i Sverige är en god bit på vägen i jämförelse med andra länder så betraktas och behandlas ändå mitt kön som en handelsvara. Tjejer verkar ibland verkligen bara finnas till för att betraktas, värderas, granskas, förbrukas och så småningom kastas bort när vi blir för "gamla och fula".
Jag är så evinnerligt urtrött på detta, men vad ska man göra när ALLA samhällen i HELA VÄRLDEN i olika grad är på det här sättet? Vart ska man ta vägen när man inte pallar mer? Vem ska man vända sig till? Det är när man kommer hit, när man ställer sig de här frågorna som man ger upp och slutar kämpa. Man finner sig i situationen och vänjer sig vid att det aldrig kommer bli någon förändring. För det är enklast så.

Ovido - Quiz & Flashcards