mitt ord min kropp

Direktlänk till inlägg 21 februari 2014

Hål i väggen, influensa och veganmat

Av mittordminkropp - 21 februari 2014 20:06

    

Idag började jag jobba igen och valde verkligen en perfekt dag att göra det på; fredag, i början av högsäsongen, dagen efter det att byggarbetarna slagit hål i väggen mellan serveringen och det nya köket. Det var kort sagt KAOS, men jag har grymma kolleger så det gick bra. Efter jobbet lagade jag käk och pysslade om min influensasjuke sambo så gott jag kunde. Det är väl bara en fråga om timmar innan jag själv ligger och kvider i sängen med omväxlande frossbrytningar och svettattacker.


Från och med idag fram till månadsskiftet är jag officiell hemmavegan. Det innebär att jag bara ska laga vegansk föda fram till mars för att avgöra om jag kommer palla en hel månad med ENDAST vegansk kost. Steget från vegetarian till vegan kan ju tyckas ganska litet, men när jag tänker på vad jag kommer kunna äta (eller snarare, vad jag INTE kommer kunna äta) till lunch på jobbet så verkar det plötsligt jäkligt trixigt. Till att börja med så är ju det allmänna vegetariska utbudet här på Svalbard minst sagt begränsat. Min vanliga lunch på jobbet brukar bestå av en sallad med fetaost och ibland lax. Men som vegan kommer jag inte kunna äta varken jobbets pasta, ost eller dressingar så vad fan blir det kvar då? - Jo, sallad, gurka och tomat! Jag kommer få ta med lunch hemifrån, vilket känns som ett jävligt stort minus både ur bekvämlighets- och ekonomiperspektiv. Men det kommer ju bli intressant iallafall. Och spännande! Ooohh..


Ikväll lagade jag en morotssoppa som blev helt OK. Lite söt och tunn för min smak så nästa gång ska jag smälla i lite citron och potatis så blir det säkert kanon. Till soppan hade jag smörgås (mjölkfritt bröd) med olivröra på. För den som är intresserad så snodde jag receptet från veganrecept.se och improviserade lite eftersom att jag är inkapabel att följa ett recept. Det gick till så här: 


Morotssoppa 4 portioner

 

4 morötter

1 gul lök

1 palsternacka

1 liter grönsaksbuljong (jag tog vatten och slängde i en tärning med grönfärgat natriumglutamat. det gick bra)

1 deciliter quinoa (svalbardingarna äter inte quinoa så jag hade i röda linser istället)

1 vitlöksklyfta (jag tog tre för hälsans skull)

1 tsk timjan

olivolja 

 

- Hacka och riv allt och fräs i olja tills löken får färg.

- Släng i buljong, quinoa och timjan. (Här kokade ju jag linserna i buljongen en stund först och hade sedan i grönsakerna. Det fungerade det med)

- Koka upp och låt sjuda i typ en kvart.

- KLART!

 

 

 

 

Jag hatar grön paprika men hade inget annat snyggt att pynta med, och styla måste man ju göra när man ska fota mat, right? 

  

Grönsaksrens åker med en påse i frysen för framtida buljongkok i sann gröna vågen-anda. Fan vad jag är käck! 

 

 

Smaklig spis!

 

 

/M


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mittordminkropp - 18 april 2015 01:19


    Så var jag här igen. Rastlöst vridande, snurrande, åmande, runt runt i sängen. Ilsket stirrande på de rostiga rören i taket, frenetiskt ryckande i det provisoriskt upphängda lakanet som skulle skydda mig från den förbannade solen som aldrig ...

Av mittordminkropp - 30 mars 2015 14:59


  Orkar inte längre röra mig. Inte skriva, inte träffas. Bara tänka. Har blivit en maskin och som en maskin går jag till jobbet, ler som jag har lärt och går hem. Äter, sover, vaknar. Upprepar. Liksom ett handikappat barn sitter jag i mitten av l...

Av mittordminkropp - 30 mars 2015 14:06


  Foto: Stan Honda      Sedan jag lämnade Longyearbyen den 15:e december så har jag upphört existera. Skulle man kunna tro, när man läser min blogg. Men det stämmer inte. Jag existerar, lever, ångar och pulserar, mer än någonsin. Jag har bara...

Av mittordminkropp - 31 december 2014 19:08

                "Bam! Bam! Bam! Dunk! Dunk! Smock!" vaknar halv fem på morgonen och vet inte om jag ens sovit. Någon jävla tjomme står och rycker i vår rumsdörr medan tre andra går berserk i trapphuset och en femte retarderad står och gapar i...

Av mittordminkropp - 28 december 2014 23:52

Nu ligger vi äntligen i vår rökstinkande säng på ett halvsunkigt hotell i Amsterdam. Resan hit gick bra,trots Malins och toves oslagbara mitchmatch. Två yra hönor som älskar att prata politik och dricka kaffe när vi egentligen borde stå och köa vid g...

Ovido - Quiz & Flashcards