mitt ord min kropp

Direktlänk till inlägg 26 december 2013

renar, mörker och lite förtvivlan

Av mittordminkropp - 26 december 2013 21:10

 

När det blev aktuellt att jag skulle flytta till Svalbard så började jag genast planera på hur jag skulle använda mina nya erfarenheter och äventyr till att skriva den mest spännande och innehållsrika bloggen världen någonsin läst. Jag skulle skriva långa, utförliga historier om isbjörnsattacker, snöskred och hemlösa sälkutar som jag med mitt stora hjärta skulle ta med hem och föda upp som mina egna. Jag skulle engagera, chockera och göra alla där hemma röda av avund med alla mina detaljerade berättelser. Jag skulle skriva om det perfekta äventyret och om hur lyckligt lottad jag är som fick uppleva det.


Idag har jag varit på Svalbard i tio dagar och drömmen om det perfekta äventyret kunde inte kännas längre bort. Jag har haft tre dagar ledigt från jobbet och i och med det har det också blivit tid för eftertanke, oro och ensamhet. Jag kom verkligen hit vid fel tidpunkt på året. Byn ligger helt öde på grund av thailandsresor och brist på dagsljus och turister. Nästan alla på jobbet har åkt hem till Sverige eller Norge över jul och nyår och det begränsade umgänget blir i längden milt sagt påfrestande. Det är mörkt dygnet runt så varje morgon när klockan ringer ligger jag kvar i minst en timma och motiverar mig själv till varför jag måste gå upp. En Malin säger "gå upp, skapa ditt eget äventyr!" En annan Malin säger "ligg kvar, det finns ändå inget att gå upp till." Dagarna får jag på något sätt att gå trots allt, med några halvhjärtade försök till spänning ute i mörkret, filmer, korsord och böcker. Men om kvällarna, när jag gömmer mig på mitt rum för att äntligen få vara ensam med mina tankar, så kommer all besvikelse till mig, som ett brev på posten.

 

Även om jag vet att det blir bättre om jag bara står ut några månader, ger detta en chans, lär känna människor när dom så småningom kommer tillbaka, så kan jag inte hjälpa den förtvivlan som kommer krypande om kvällarna. Svalbard är inte så som jag hade föreställt mig. Alla här säger "om du bara håller ut till februari så blir du helt förälskad", på grund av naturen, fjällen, djuren, människorna, allt, allt, allt är helt fantastiskt! Men allt jag ser är bara mörker, kyla, mörker, snö, surmulna gruvarbetare, gnälliga kärringar och mera mörker. Och som jag saknar allt där hemma. Jag har inte varit borta länge ännu, men vetskapen om att alla som jag älskar är långt, långt borta känns värre än om jag skulle vara fast ett år i Björneborg.


Kvällar som denna tänker jag att jag bara vill skita i allt och åka hem igen. Hem till Kristinehamn, tryggheten, vännerna och arbetslösheten. Hem till att sova på mammas och pappas soffa och festa upp de sista av mina sparpengar. Hem till allt det där som jag inte har här. Men det kan jag inte. Om jag åker hem nu så sviker jag mig själv. Då har jag inte bevisat någonting utom att jag är en fegis som alltid hattar runt och aldrig ger något en ärlig chans. Om jag åker hem nu så kommer jag få börja om från start igen, med att sova på soffan, söka jobb, längta bort från Kristinehamn och vara grinig mest hela dagarna. Jag måste göra det här nu, jag måste!


Idag är en dålig dag, och inte ens de två renarna jag träffade på förut kunde rädda den. Men det här hade jag räknat med. Det kommer att komma dagar då allt känns skit, åt helvete och förjävligt, men förhoppningsvis blir det bättre sedan, bara jag står ut några veckor till. Och sedan några månader. Jag börjar med imorgon.


/M

 
 
Ingen bild

pappa

27 december 2013 09:51

Jag är stolt över dig! Även om det är ett lite platt råd - håll ut. Det kommer du att uppskatta senare. Men jag vet att du inte ger upp i första taget. Kram.

 
Annie

Annie

27 december 2013 15:53

Låter spännande ;-) Modig du är som gör en sån resa till svalbard ! Det blir nog bättre efter ett tag :-) Tycker du är riktigt modig och tuff som gör en sån resa ;-) Vart bor du nånstans och hur länge ska du vara där? ;-)

http://Lifebyannie.bloggplatsen.se

mittordminkropp

27 december 2013 16:58

Tack för peppen! :) Ibland tycker jag också att jag är modig, men det pendlar mellan det och galen. Jag bor i Longyearbyen, det är typ den enda "staden" på Svalbard. Det finns ytterligare några få, men där bor mest gruvarbetare som jag har förstått det. Planen är att stanna ett halvår till att börja med, men just nu känns det som oändligt lång tid. :) Men förutom för stoltheten så är det av ekonomiska skäl som jag planerar på att stanna minst 6 månader, pga skatteregler. :)

 
Håkan

Håkan

27 december 2013 21:57

Hejsan måste börja med att säga att jag är sjukt imponerad över att du tar ett sånt steg i livet :)) frågan är ju hur kom du på tanken att jobba där ?? Och vad jobbar man med ? Spännande följa dig ha de bäst

Mvh Håkan

http://Norrland84.bloggplatsen.se

mittordminkropp

28 december 2013 00:20

Hej, vad roligt att du läser. :) I mitt inlägg från den 21:e december kan du läsa mer utförligt om hur jag kom hit, men kort formulerat så ramlade jag över detta jobbet av en slump utan att egentligen veta vad det var jag sökte och sedan tänkte jag att det skulle bli en rolig utmaning. :) Jag jobbar på ett café som heter Fruernes kaffebar i Longyearbyen. Här finns inte så mycket jobb, då det är väldigt litet, men många svenskar är här och jobbar i barer, hotell och affärer. Annars är det kolgruvorna som gäller, men där verkar det mest vara norrmän och ryssar som jobbar. Jag ska skriva mer om själva byn vid tillfälle. Hoppas du fortsätter läsa, hade! :)

 
Håkan

Håkan

28 december 2013 00:42

Ok ska läsa det :)) låter spännande hela upplevelsen även om jag förstår hur du känner med detta inlägg
/Håkan

http://Norrland84.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mittordminkropp - 18 april 2015 01:19


    Så var jag här igen. Rastlöst vridande, snurrande, åmande, runt runt i sängen. Ilsket stirrande på de rostiga rören i taket, frenetiskt ryckande i det provisoriskt upphängda lakanet som skulle skydda mig från den förbannade solen som aldrig ...

Av mittordminkropp - 30 mars 2015 14:59


  Orkar inte längre röra mig. Inte skriva, inte träffas. Bara tänka. Har blivit en maskin och som en maskin går jag till jobbet, ler som jag har lärt och går hem. Äter, sover, vaknar. Upprepar. Liksom ett handikappat barn sitter jag i mitten av l...

Av mittordminkropp - 30 mars 2015 14:06


  Foto: Stan Honda      Sedan jag lämnade Longyearbyen den 15:e december så har jag upphört existera. Skulle man kunna tro, när man läser min blogg. Men det stämmer inte. Jag existerar, lever, ångar och pulserar, mer än någonsin. Jag har bara...

Av mittordminkropp - 31 december 2014 19:08

                "Bam! Bam! Bam! Dunk! Dunk! Smock!" vaknar halv fem på morgonen och vet inte om jag ens sovit. Någon jävla tjomme står och rycker i vår rumsdörr medan tre andra går berserk i trapphuset och en femte retarderad står och gapar i...

Av mittordminkropp - 28 december 2014 23:52

Nu ligger vi äntligen i vår rökstinkande säng på ett halvsunkigt hotell i Amsterdam. Resan hit gick bra,trots Malins och toves oslagbara mitchmatch. Två yra hönor som älskar att prata politik och dricka kaffe när vi egentligen borde stå och köa vid g...

Ovido - Quiz & Flashcards