mitt ord min kropp

Alla inlägg den 30 december 2013

Av mittordminkropp - 30 december 2013 17:03

Idag har jag bott i Lonhyearbyen i två veckor och äntligen har jag haft några dagar då det har känts kul att vara här. I lördags var jag och Omid på en av krogarna här i byn och spelade biljard, drack några öl och träffade en hel del folk. Innan har det känts helt omöjligt att få kontakt med människorna här, jag tyckte att många var kyliga, inåtvända och misstänksamma, men även i denna delen av världen så släpper folk garden efter några öl. Jag hade tänkt gå hem innan  midnatt då jag skulle jobba dagen efter, men allt eftersom kvällen förflöt så blev det trevligare, min dead line sköts fram successivt och det var inte förrän vid halv två-snåret som jag fick tummen ur och gick hem. Jag hade en jäkligt trevlig kväll, så om det inte hade varit för att de till vardags allra kyligaste snubbarna blev lite väl glada och närgångna i tankat tillstånd, så hade jag nog suttit kvar och tjötat i baren till stängning. Tack och lov för det ändå, för jag var ganska sliten på jobbet dagen efter. Jag träffade en hel del trevligt folk men även många knäppisar, bland andra en manlig hora, en tafsande dvärg och en ensam, whiskeysörplande gubbe från London som fått för sig att ta en solsemester på Svalbard och somna i baren.

 

Random bild från ett gruvområde i Longyearbyen. Någon cyklade till jobbet men cyklade aldrig hem igen...


Imorgon är det nyårsafton och planen lyder: Middag med två kollegor på "Kroa", sedan fritt för improvisation och till slut nyårsfirande på "Huset".


Här i stan finns det fem uteställen så vitt jag vet; Svalbar, Kroa, Pöben, Karlsberg och Huset (med reservation för stavfel, jag skriver bara som folk uttalar). Svalbar verkar vara lite ungdomshak, med stort ölsortiment och biljardbord. Pöben ligger vägg i vägg med hotellet så där hänger många äldre och turister. Kroa har jag hittills inte varit på men jag ska ju käka där imorgon så en utvärdering får vänta till senare. Karlsberg har jag bara kikat in på men jag har hört från annat håll att det ägs av danskar och är lite sunkigt och gött. Huset ligger några kilometer utanför byn så dit måste man färdas med taxi (ja, tro det eller ej men det finns något som heter Svalbard taxi). På dagtid finns det visst café och restaurang där, och på lördagsnätterna har dom nattklubb som öppnar när de andra krogarna stänger. Huset har öppet till 05:00 så det lär vara livat där på helgerna.


Ja, det var lite om utelivet här i byn. Jag har förhoppningsvis mer kött på benen och några snaskiga historier att berätta efter nyårsfirandet.


/M


Ovido - Quiz & Flashcards