mitt ord min kropp

Alla inlägg den 9 oktober 2013

Av mittordminkropp - 9 oktober 2013 16:38

Den här debatten om djurförsök tycker jag är så himla knepigt. Jag tycker att det är sjukt hemskt att så mycket varelser måste sätta livet till för oss människors skull, men samtidigt så är det ju traditionen av djurförsök jag har att tacka när jag knaprar alvedon mot min huvudvärk,om jag någon gång blir så sjuk att jag behöver organtransplantation eller starka mediciner.

Jag tycker dock att det utförs väldigt mycket onödig forskning och nu när det finns alternativa metoder så känns det väldigt sorgligt att så många möss, apor, kaniner och hundar måste dö, oftast till ingen nytta då resultaten inte är vattentäta.

 

I dagens artikel av metro skrivs det iallafall att en forskare på Uppsala universitet kan åtalas för djurplågeri eller brott mot djurskyddslagen efter ett epilepsi-försök där åtta av tio möss dog. Tycker att det är fint att folk ändå bryr sig om detta, då möss kanske inte ligger högst på människors topplista över favoritdjur.

 

Nästa gång jag tar en ipren så ska jag tända ett ljus och hedra alla djur som dött för att jag ska slippa ha ont i huvet. Amen.

 

/M

 

 

Av mittordminkropp - 9 oktober 2013 15:20

Idén om att starta en blogg har funnits hos mig i flera år men det har liksom aldrig blivit av att få tummen ur. Nu är jag dock för första gången arbetslös och har hur mycket fritid som helst och då känns det löjligt att inte ta tag i saken som legat och grott så länge. Bloggsuget blev dock extra hårt för några veckor sedan, då Facebook gång på gång tog bort mina omslagsbilder och stängde av mig utan någon annan motivering än att jag brutit mot deras "gemenskapsregler". Bilden, som jag publicerade flera gånger, visar fyra kvinnor med färgglada rånarluvor och med bara bröst som demonstrerar mot de politiska rättsövergrepp som drabbat det ryska punkbandet "Pussy riot" sedan 2012. Jag blev förbannad och publicerade således samma bild, med olika censurer för att se vad det var som Facebook anser vara stötande med bilden. Den version som fick vara kvar längst, varade nästan en vecka innan någon (Facebook eller privatanvändare. Vet ej vem som anmäler) upptäckte att jag "glömt" censurera en av bildens sex bröstvårtor.

 

Man kan diskutera orsaken till varför inte denna bild får visas på FB i all oändlighet eftersom att jag fortfarande inte fått någon motivering till anmälningarna, men det blev iallafall en mindre debatt på grund av min arga statusuppdatering angående händelsen som engagerade många människor. Jag personligen har inget emot om facebook vill censurera nakenhet, men det jag verkligen inte förstår är ju att den bild jag publicerade är väldigt påklädd om man jämför med oerhört många andra bilder som postas varje dag. Då kommer ju min frågeställning ganska naturligt. Varför är det okej med bilder (och övrigt innehåll för den delen) som postas i grupper som "naked chicks", "naked selfies" och "horny girls", där sexism och porr vräks ut i mängder, medan det inte får förekomma några naturliga bröst i ett icke-sexuellt sammanhang? Jag får det inte att gå ihop.


Detta var iallafall bakgrunden till varför jag överhuvudtaget skaffat blogg, för att kunna publicera och skriva vad jag vill utan att någon högre makt censurerar det för mig. Dock ska jag inte bara skriva om tråkiga saker, jag har faktiskt fler strängar på min lyra än att vara gnällig. :)

 

Här är iallafall den omdebatterade bilden (överst) som vi kan jämföra med en annan som jag haft som profilbild i flera månader utan att den togs bort (nedertst till vänster) och slutligen en som faktiskt ligger på fejjan nu (nederst till höger).

 

Puss puss bloggen!

/M



Av mittordminkropp - 9 oktober 2013 14:49

Nu har jag gått i flera veckor och fnulat på vad min blogg skulle kunna heta och i natt, när jag låg i bäddsoffan i moderns och faderns arbetsrum så kom det äntligen till mig. Det brukar tyvärr vara så, att idéerna och inspirationen pluppar upp nattetid, när jag egentligen borde sova, men bättre det än aldrig. Bloggens namn behöver jag nog inte förklara så mycket, utan tycker att det får tala för sig självt.

 

/M


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards