mitt ord min kropp

Alla inlägg den 18 oktober 2013

Av mittordminkropp - 18 oktober 2013 10:25

     

Oops! Jag glömde visst borsta håret. Idag igen! ;-(

 

Om det är något som ofta väcker blandade känslor hos folk, och inte minst hos mig själv, så är det mitt hår. Ofta kommer det fram människor till mig på stan eller i andra sammanhang och berömmer mina dreads, samtidigt som jag är helt övertygad om att det finns många, kanske främst i den äldre generationen som tycker att det är förskräckligt. Jag själv tycker oftast att det är jävligt fint och framför allt är det praktiskt och bekvämt också (med vissa undantag som jag återkommer till). Dessa "tussar" som farmor kallar dem väcker även mycket funderingar och fördomar hos folk, så när nyfikna personer ställer frågor angående min hygien och andra saker så måste jag anstränga mig för att inte purkna efter att ha fått samma fråga tre gånger på samma dag, för det är ju trots allt det enda sättet att slå hål på fördomarna; att förklara. Just av denna anledningen så tänkte jag här på bloggen besvara några av de vanligaste frågorna som jag får angående mina dreads och hoppas på att era frågetecken ska skingras lite. Så ni stackars människospillror som ligger och vrider er i ovisshet om nätterna; läs nu mina svar och få sedan frid.


1. Varför "skaffade" du dreads?

Svar: Därför att jag tröttnade på allt slit som det innebär att ha vanligt, sönderfärgat, lockigt hår.

2. Hur gjorde du dem?

Svar: När jag bodde på folkis i värmlandsskogen så isolerade jag mig på mitt rum i tre dagar och gjorde dem. Jag har endast använt kam och virknål och förlängt med löshår. Sedan har jag bättrat på och donat efter hand, men närmare bskrivning kan jag göra en annan gång.

3. Hur tvättar du det?

Svar: I början så tvättade jag håret med schampoo, vilket var fruktansvärt meckigt eftersom att schampoot suger sin i dreadsen och blir i princip omöjligt att tvätta ur. Så nu duschar jag det som vanligt, ungefär en gång varannan vecka, fast utan schampoo. Då gör jag endast så, att jag masserar hårbotten med fingrarna, rullar dredsen mellan händerna under rinnande vatten. Detta tar så klart längre tid än om jag hade haft "vanligt" hår, men eftersom det nu inte behövs göras lika ofta som innan, så tycker jag inte det är någon big deal.

4. Börjar det inte mögla?

Svar: Det KAN så klart börja mögla, precis som om man lämnar en blött tvätt i maskinen i en vecka. Dvs, om håret aldrig hinner torka ordentligt för att man till exempel tvättar det för ofta eller alltid sover med blött hår. Då kan det börja mögla och lukta, men nej, det har aldrig hänt mig. 

5. Tar det inte lång tid att torka?

Svar: Jo, det gör det och därav en till anledning att inte blöta ner det i tid och otid. Jag väljer mina tvätta-håret-dagar då jag inte behöver göra särskilt mycket under dagen, eftersom det tar ungefär ett dygn att få det helt torrt, beroende på väder, hur mycket jag orkar föna och torka. Det går åt några handdukar.

6. Vad händer om du ångrar dig?

Svar: Det är ett problem som jag undviker att tänka på nu, men som när det blir aktuellt, knappast kan vara värre än att ångra en tatuering. Den dagen jag vill ändra frisyr av någon anledning kommer jag klippa av dreadsen och bli korthårig. Troligvis blir det någon helt fanastiskt supercool frisyr och inte alls något stort problem.

7. Har det blivit svårare att få jobb när du har dreads?

Svar: Det har jag verkligen inte märkt något av. Med tanke på att jag hade knallrött hår och ring i näsan på mitt första caféjobb så tror jag att de flesta människor inte bryr sig så mycket så länge man har andra kvaliteter som väger upp och inte ser ofräsch ut. Sedan jag gjorde mina dreads har jag jobbat både på restaurang, café och på krogen och ingen har någonsin haft några invändningar. Men om jag mot all förmodan plötsligt skulle få en brinnande längtan efter att jobba på bank, eller något annat tjusigt jobb där jag misstänker att man inte vill ha mina tovor, så får jag ta det då. Vill man inte ha mig så är det trots allt den personens förlust och inte min. :D

 

Nu kommer jag inte på något mer som man brukar fråga mig, men om någon funderar över något så är det som sagt bara att fråga på!

 

/M


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards