mitt ord min kropp

Direktlänk till inlägg 30 juli 2014

3 Augusti

Av mittordminkropp - 30 juli 2014 00:31

6      6   6   6   6   6   6   6   6    6   6   6   6   6  

Polarräven boar mitt i Pyramidens centrum. När en flock med vilda turister invaderar staden smiter den snabbt undan och gömmer sig under Lenins beskyddande vingar. Longyearbyens grå och bruna, karga svepning fläckas av gröna fläckar med prunkande mossa och utanför vårt sovrumsfönster står två renar och girigt tuggar i sig det sista gräset innan vintern. En promenad över glaciären, vars bortsmältning sakta börjar avta i väntan på nya krafter till att sakta byggas upp igen om några månader. Vädret skiftar från strålande sol och tio plusgrader till bitande kalla vindar och nysnö på fjälltopparna över ett tidsspann av två minuter. Sommaren på Svalbard närmar sig sitt slut tillsammans med en av de för mig sämsta veckorna på väldigt, väldigt länge.


Trots allt har det skett en del bra grejer. Några fjällturer, en tatuering, en brevröst till Sveriges riksdagsval och några timmar av fint väder, men när det varje dag sker en positiv sak och tio negativa så är jag inte människa nog att hålla humöret uppe. Den senaste veckan har varje morgon varit en psykisk kamp mot inbillade krämpor och fantasier om att ringa till jobbet och sjukanmäla, alternativt säga upp mig. Lotte har varit förbannad på allt, jag har varit förbannad på allt och när man är två förbannade följeslagare som lever sida vid sida dygnet runt så är det inte lätt att bryta sig ut ur the never ending circle of bitterhet. Kärleken kommer och lämnar lika ofta som jag öppnar kylskåpet och för varje gång faller insikten sakta på plats framför mig, en liten bit i taget, att mannen i mina drömmar kanske inte bor i Longyearbyen, trots allt. Fick mig ju en tatuering iallafall, mot några hundra norska och en flaska Svalbardcognac, vars logga från och med nu kommer pryda min vänsterarm till den dag jag går i graven.


I natt sov jag tretton timmar, för det enda jag just nu vill är att denna vecka ska ta slut så fort som möjligt, så jag gör nog samma sak i natt.


Välkommen kära, älskade måndagen den 4:e augusti 2014. Jag har längtat så!


/M



 
 
Håkan

Håkan

4 augusti 2014 01:06

Hejsan ser du fortfarande är kvar :))
Fina bilder du lägger upp .. Tyvärr fungerar ju inte livet enkelt. Men du har ju haft styrkan och modet att ta ett sånt kliv att bara åka dit. Så du är nog starkare än du sj inser.
Jag är sjukt imponerad i alla fall ..
Använder du bara här för att kommunicera eller du har instagram /Facebook ??
Snygg tatuering
Ha de gott

http://Norrland84.bloggplatsen.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mittordminkropp - 18 april 2015 01:19


    Så var jag här igen. Rastlöst vridande, snurrande, åmande, runt runt i sängen. Ilsket stirrande på de rostiga rören i taket, frenetiskt ryckande i det provisoriskt upphängda lakanet som skulle skydda mig från den förbannade solen som aldrig ...

Av mittordminkropp - 30 mars 2015 14:59


  Orkar inte längre röra mig. Inte skriva, inte träffas. Bara tänka. Har blivit en maskin och som en maskin går jag till jobbet, ler som jag har lärt och går hem. Äter, sover, vaknar. Upprepar. Liksom ett handikappat barn sitter jag i mitten av l...

Av mittordminkropp - 30 mars 2015 14:06


  Foto: Stan Honda      Sedan jag lämnade Longyearbyen den 15:e december så har jag upphört existera. Skulle man kunna tro, när man läser min blogg. Men det stämmer inte. Jag existerar, lever, ångar och pulserar, mer än någonsin. Jag har bara...

Av mittordminkropp - 31 december 2014 19:08

                "Bam! Bam! Bam! Dunk! Dunk! Smock!" vaknar halv fem på morgonen och vet inte om jag ens sovit. Någon jävla tjomme står och rycker i vår rumsdörr medan tre andra går berserk i trapphuset och en femte retarderad står och gapar i...

Av mittordminkropp - 28 december 2014 23:52

Nu ligger vi äntligen i vår rökstinkande säng på ett halvsunkigt hotell i Amsterdam. Resan hit gick bra,trots Malins och toves oslagbara mitchmatch. Två yra hönor som älskar att prata politik och dricka kaffe när vi egentligen borde stå och köa vid g...

Ovido - Quiz & Flashcards