mitt ord min kropp

Alla inlägg den 17 juni 2014

Av mittordminkropp - 17 juni 2014 20:30

Idag blev jag förälskad i ett par matroshänder. Skrev en löjlig dikt om dem som ingen kommer få läsa.

Men det var inte höjdpunkten idag. 


Fick lov till att följa med fotograferna på zodiaktur till en ö där det skulle finnas mycket valross. Som en flock dagisbarn från yttre rymden gick vi, iklädda stora, orange overaller, på led med en guide i täten och en längst bak. Vi såg ett tiotal valrossar som låg och solade sig på stranden och tysta som möss smög vi i en snigels tempo närmare och närmare, en liten bit i taget för att inte skrämma bort dem. Ungefär var femte meter stannade alla och avlossade tusen klick på sina bazookas till kameror för att inte riskera att gå miste om något överväldigande. På vägen hittade vi en tuss med isbjörnspäls. Efter en stund blev alla valrossar förutom två (troligtvis föräldrarna) irriterade och lufsade ned i havet och försvann iväg. De två största låg kvar med ryggarna vända mot oss och verkade inte ha det allra minsta intresse av att agera modeller. Efter en och en halv timma tröttnade jag på tillvaron och började samla på stenar istället. Efter två och en halv timma gav även guiderna upp och bestämde att vi skulle gå tillbaka en bit och försöka locka till oss resten av gänget som nu låg och plaskade några hundra meter ut i vattnet. Och så gjorde vi.


Jag var vid det laget jävligt less på alla crapiga långdistansfoton så jag började filma istället. Valrossgänget började simma in mot land och jag fick zooma ut mer och mer för att hålla djuren i bild. Plötsligt såg jag upp från kameran och då hade ju hela flocken samlats precis i strandkanten, bara tre meter från där jag satt. Jag blev så rädd och exalterad att jag höll på att smälla av på fläcken. Det var nog den häftigaste upplevelsen hittills. 

                     

Nyss satt jag på övre däck och dinglade med benen. Midnattssolen brände i ansiktet, skänkte ett mjukt, skimrande dis över horisontens vita toppar och lämnade en glittrande passage över vågorna mellan sig och mig.

Idag har jag haft allt man behöver i livet; spänning, solsken och fjärilar i magen.

     

/M

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards